måndag 19 oktober 2015

Zinkbaljan med höstlökar mm

I en zinkbalja har jag först gjort en massa hål i botten med hjälp av en spik och en hammare men jag hoppas bara att det är tillräckligt många. För det skulle vara så tråkigt om mina höstlökar hinner att ruttna innan jag har fått sett dem gå i blom.

I min zinkbalja har jag planterat följande växter enligt bilderna nedanför denna text.
Placeringen, om jag nu har ritat rätt, på min lilla hemritande placeringskarta är följande:

I ytterkant runt hela baljan är det snödroppar, 12 till antalet. 
9 stycken krokuslökar är placerade i framkant av baljan. 
Kretatulpanerna som är 8 till antalet har jag placerat 4 och 4 i grupper i mitten på krukan men ändå lite mer åt höger respektive vänster. 

Påskliljorna av sorten Carlton har placerat på lite ostrukturerat eller snarare så kommer jag inte ihåg vad jag har planterat dem. Då jag först har planterat påskliljor och krokus och sedan de andra lökarna eftersom det kändes som om jag hade plats över samt att det var 50% avdrag på priset på alla höstlökarna just nu. Därefter ritade jag kartan över vad jag har satt lökarna så den kanske inte är hundraprocentigt rätt men den duger till mig i alla fall.   

Eftersom jag förstört förpackningen genom att låta den ligga ute över natten så att den blev fuktig. Så kan jag inte visa er hur en Carlton Påsklilja ser ut men den ser ut som en vanlig Påsklilja på det stora hela. 

1 kommentar:

  1. Den kommer att bli superfin och blomma i olika omgångar. Vill du kan du sticka ner lite björkris när de ser att lökarna kommit upp.
    Hålen blir perfekta.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera