tisdag 26 februari 2019

Vår i min rabatt och djuren i dess närhet

Sakta men säkert kommer det mer och mer saker upp ur jorden. I dag slog vissa av de gula krokusarna ut i full blom medan snödropparna hänger på sista versen innan de vissnar ner för gott och kommer åter nästa år. Jag noterade i går att en av kejsarkronorna hade tittat fram och att någon enstaka blivande stjälk till Pionen också hade kommit upp ur jorden. Nu fattas bara att rådjur hittat hittar hit och äter upp alla knoppar men jag har plockar fram mina hemma gjorda rådjursväckpinnar.

Att de luktar illa kan jag intyga då jag lyckades få någon droppe av det flytande medlet på mina fingrar och hur jag än tvättade mig tvål och vatten men även med diskmedel så satt doften kvar. Hoppas bara att rådjuren ogillar doften så att jag får ha kvar mina tulpaner och gula krokusar. De sist nämnda hade min pojkvän sett framemot att få visa mig hur vackert de blommande i solljuset men tyvärr var rådjuren före så när jag kom hem var alla uppätna men det var förra året. I år får det inte hända har jag bestämt så då kommer detta inte att ske eller så blir det så ändå.

Rådjur och mördarsniglar är inte min favoritdjur. Vildsvinen är inte bra de heller men dem kan man i alla fall äta upp någon har skjutit dem. Väldigt gott kött har grisarna. Undra på om det beror på att de har bökat runt i min gräsmatta så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar