måndag 4 november 2019

Potatis upptagning

I dag har jag tagit upp de sista potatisarna som jag hade kvar i mina pallkragar och det blev en hel del. Det är två olika sorter. Den mer rödaktiga i den översta bilden hade svårt att gro men det var nog pga vattenbrist. Eller så var det att de hade blivit odlade i en röd pallkrage mot den andra sorten som var odlad i dom svarta pallkragarna. I dessa hade jag bättre tur eller så var det sorten som spelade roll.

I den första svarta pallkragen fick jag rejäla potatisar som var så stora att jag kan använda dem som bakpotatis. Hela fjorton stycken blev det totalt. I pallkragen som var jämte blev de mer av normalstorlek men jag vet inte varför det skilde så mycket i storlek mellan dessa två. Kanske olika mängd vatten och sol. Vad vet jag! Nu vet jag att jag har potatis och lök så att jag klara mig ett tag framöver.

Nästa problem eller snarare en utmaning är vad skall det bli för mat. Jag får se om jag kan hitta något recept som jag inte har gjort innan eller helt enkelt bara koka potatisen som vanligt.



Bakpotatisar
 
Det är lite storleks skillnad mellan en bakpotatis och en mindre men det fanns de som var ännu mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar