måndag 22 juni 2020

Purjolöken gick i blom


Man lär så länge man lever heter det. Jag lät min purjolök stå kvar i pallkragen över vintern för att den skulle bli större och kraftigare. Efter vinter var det vår igen och purjon växte vidare. Lite för mycket så att det kom långa fina blomsterstänger som liknade de som en vanligt gul lök kan få. Tyvärr visade det sig när jag pratade med en jobbarkompis att man inte skulle låta dem gå i blom eftersom de blir träiga och kan då inte ätas. Vilket tyvärr visade sig stämma så jag fick slänga alla på komposten. 

Så de purjolökar som jag har sått i år måste jag skörda innan de skickar upp sin blomstängel. Å andra sidan har jag aldrig planterat purjolökar innan så jag får ta det som en lektion i livets hårda skola. Sedan är det bra att man inte är beroende av att det blir en skörd då jag än så länge kan gå till affären och köpa mig en purjolök som är och förhoppningsvis också smakar som det bör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar