måndag 3 juni 2013

Blå Iris

Så här ser mina Irisar som jag har i min rabatt. Ett grått berg i bakgrunden gör att man inte ser färgerna så tydlig upptäckte jag när jag kopierade in bilderna från kameran och in i datorn. Det är därför som jag skall ta nya bilder nästa gång jag är i min lilla trädgård. Lite kort information irisarna följer nedanför men mer finns att hämta från: Irisblomman

 

Iris

Släkte: Iris Familj: Iridaceae (Irisväxter)
Höjd: 15 - 100 cm
Bredd: 5 - 50 cm
Läge: Full sol men klarar sig även utmärkt i vandrande sol
Färg: Nästan alla


Iris ursprung: 

Foto: Tingeling
Irisen växer naturligt i de tempererade zonerna i Europa och har på grund av sin massiva variationsrikedom blivit en etablerad blomma i trädgårdarna. Namnet iris kommer ifrån det latinska ordet för regnbåge och det avslöjar just i hur många färger den kan komma i. Historiskt sett är iris en riktig gamling i trädgården då det finns tecken på att den odlats i Thutmosis III:s botaniska trädgård i Karnak redan på 1400-talet f.Kr, och redan under medeltiden odlades det hybrider i klosterträdgårdarna som medicinalväxter. Irisen har varit med väldigt länge.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar